06 February 2011

DETIK itu..ada HIKMAH disebaliknya..

detik itu..
sejarah lama kembali 19disember2006
kini..setelah 5tahun memori itu bergayut semula dlm kotak ingatan..30januari2011
Maha Suci Allah..kali ini lebih dasyat kejadiannya..semoga apa yg terjadi menjadi iktibar untuk kita.mungkin kita alpha seketika dengan nikmat dunia..Astagfirullah..Ya Tuhanku , tetapkanlah imanku..semoga hidup matiku diberkati olehmu Ya Tuhan Ku..
aku menerima dugaan yg kau berikan dengan redha dan berlapang dada..semoga hikmah yang terjadi semuanya akan terbuka..
hujan lebat yang mencurah-curah ke bumi..menandakan nikmat dari Yang Esa kepada semua umat manusia,juga merupakan petanda amaran dari Nya yang murka dengan tindakan kita sebagai hambaNya di muka bumi ini..Ya Tuhanku..ampunkanlah kami semua,sesungguhnya kami hambaMu yang lemah..
rumah yang dibina tersergam indah,kini musnah dengan hanya sekelip mata.sungguh tidak tercapai akal ku melihatkan KebesaranMu Tuhan Ku..Kau menurunkan ujian kepada hamba-hambaMu untuk melihat sejauh mana umatMu bertakwa kepada Mu, melihat sejauh mana umat Mu mengingati Tuhannya samada dalam suka atau bencana..Ya Allah,sesungguhnya ujian dariMu amatlah besar..hambaMu yang kerdil ini tak mampu nk menghadapinya..maka Kau kuatkanlah semangatku untuk menghadapinya Tuhanku..hanya padaMu ku meminta dan berserah..


air yang melimpah ruah jauh tersasar dari landasan, musnahlah semua tanaman dan ternakan..nyawa bagai dihujung tanduk ketika itu..ku perhatikan anak kecil menangis kelaparan,kesejukan..si ibu runsing memikirkan anak-anak,si ayah bermuram kerana rumahnya ditenggelami air dan tidak berdaya untuk menyelamatkan hatta sekelumit harta, tetapi kemudian tersenyum memanjatkan syukur kerana insan yang disayangi semuanya selamat sejahtera..Alhamdulillah..sesungguhnya Kau masih mengasihani hambaMu ini..keadaan semakin teruk,air semakin deras..hatiku resah gelisah..dalam hatiku tidak putus-putus berdoa agar hujan segera henti..kasihanilah mereka yang berada dalam kesusahan mengharung air yang deras bagi mendapatkan perlindungan dan bantuan. ku mohon agar semuanya segera selesai. sesungguhnya hanya padaMu ku meminta wahai Tuhan Ku. sesunguhnya aku redha dengan Qada' dan Qadar dari Mu..






takziah kepada semua mangsa banjir segamat,johor pada 30januari2011.semoga tabah menghadapi ujian dari Nya. Hanya orang yang beriman seringkali diuji..sesungguhya Allah mengasihani hamba-hambaNya yang mengingatiNya dalam suka dan duka.. Buat keluarga saya En Othman Bin Hj Selamat,dan keluarga angkat saya En Shamsuddin Bin Me'at tabahlah menghadapi segala qada' & qadar..


tag ; jaga diri,jaga hati..semoga sentiasa di lindungi...peace :)



Posted by Picasa

7 comments:

  1. nana san ni suma dugaan Allah swt..
    alhamdulillah nana ngn family selamat..
    ni baru skit je nana klu nk dibandingkan ngn tsunami kat acheh tu,..
    moga kita xlupa padaNYA...

    ReplyDelete
  2. ye jie~nana tabah menghadapi nya..
    mungkin ne peringatan Tuhan kpd hamba-hambaNya yang leka~~sama-sama la kite berpesan2 kepada kebenaran :))

    ReplyDelete
  3. yg penting nana ngn kuarga tabah menghadapinya..
    jie xpernah berada dlm situasi ni cume kata2 semangat wat nana ngn family...

    ReplyDelete
  4. i/Allah semoga diperkuatkan semangat untk menghadapi~

    ReplyDelete
  5. life must go on yunk...
    jie xpernah hadapi banjir tp pengalamn yg jd thn lepas kat cni cukup lah..walaupun kt kawasan jie xkena banjir tp bekalan air pts 1minggu cukup wat jie rasa tu pengalaman yg plg buruk..
    nana bygkan sekeliling kwsan banjir tp xsampai kat kawasan umh jie sdg kan sungai dkt je..seluruh bandar alor star tenggelam..

    ReplyDelete
  6. 2 la jie..kuasa Tuhan,tiada sape yg dpt menandingiNya..jie,upload la pic pengantin yg wane purple tuh~

    ReplyDelete
  7. dh upload dh..
    tp xbyk pun..
    tgk la jie dh wat entry baru...
    pengantin ni ala2 malu2 lak..

    ReplyDelete